Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kabrioletem na švýcarský Stanserhorn

Světová novinka: od 28. června 2012 je v provozu první lanová dráha, která má kabiny s otevřenou střechou. Cestující stojí nad lany, nic neruší jejich pohled na úchvatná vysokohorská panoramata.
 
Jízda na vrchol Stanserhorn je rozdělena do dvou částí: nejprve pojedete pozemní a následně přestoupíte na kyvadlovou lanovou dráhu. Na přání cestujících může lanovka zastavit i v mezistanici na Alp Blumatt - tato je integrovaná do 30 m vysoké podpěry a je vybavena sklopnou podestou ve výšce dolního „patra“ kabiny.
 
Integrovaný záchranný systém – žádné přestupování nebo slaňování
 
Díky elektronické kontrole a dalším opatřením nemůže dojít k vykolejení lana. Mimo to jsou všechny části zajišťující bezpečnost (motor, převodovka, poháněcí lanáče) provedeny tak, aby i v případě poruchy mohly kabiny bezpečně dojet do stanice. Cestující zůstávají v kabině.
 
Stavba horní stanice se neočekávaně zpozdila kvůli nestabilním skalním útvarům. Aby se navzdory tomu podařilo uvést lanovku do provozu včas, pracovalo 35 montérů i během zimy. Pomocná materiálová lanovka přepravila více než 450 tun ocelových konstrukcí, určených převážně na stavbu podpěr.
 
60-ATW Stanserhorn
Kapacita
465 osob/hod.
Doba jízdy
6,4 min
Jízdní rychlost
8,0 m/s
Kabiny pro 60 osob
2
Šikmá délka
2319 m
Nástupiště horní stanice
1850 m.n.m.
Převýšení
1139 m
Počet podpěr
4
Pohon 465/910 kW
dolní stanice
Napínací závaží tažného lana 51 t
horní stanice
Nosná lana pevně ukotvená
horní + dolní stanice
 
kabine.jpg
 
Regulace úrovně
Běhoun 24 kladkový FUNIFOR
Hydraulika a elektrotechnika 
 
seilfu---lhrung.jpg
 
Uspořádání lana podle systému FUNIFOR: dvě paralelní nosná lana (červená) tvoří tažnou stopu, která je větší než šířka kabiny (vysoká stabilita ve větru). Jako tažné lano slouží nekonečná lanová smyčka (zelená). Obr.: horní stanice Stanserhornbahn
 
cabrio_eroeffnung.jpg 
V každé z dvouposchoďových kabin je místo pro průvodčího a 60 osob, z nichž až 30 může po točitém schodišti vystoupit do otevřeného horního patra. Díky proskleným stěnám kabiny si i děti a vozíčkáři mohou nerušeně užívat úchvatný pohled na švýcarské tří- a čtyřtisícové vrcholy. 

dsc_2606balsiger.jpg

Jürg Balsiger, ředitel Stanserhornbahn, věří společnosti Doppelmayr/Garaventa: „Během výběrového řízení jsme zjistili, že pouze lídr v oblasti technologií dokáže splnit naše požadavky na kabrio lanovku. Tato očekávání byla splněna, a to jak s ohledem na vlastní výrobek, tak na kvalitu montáže i kvalitu poradenství a následné péče. Lanovka fungovala od samého začátku bez problémů, bez jakýchkoliv „dětských nemocí“.