Jdi na obsah Jdi na menu
 


Materiálové lanovky

Víte, že ...

pomocí lanových zařízení Doppelmayr lze dopravovat i těžké stroje, části zařízení a nejrůznější materiály?
 
         V poslední době to byla například zakázka na realizaci dvou lanových drah pro přepravu velmi těžkých břemen při výstavbě nové 1000 MW přečerpávací elektrárny ve švýcarském Linthalu. Transport velkých stavebních dílců i personálu zajišťují z nadmořské výšky 800 m až k přehradní zdi ve výšce 2400 m dvě kyvadlové dráhy, navzájem propojené 3 kilometry dlouhým tunelem. Pomocí dvou nákladních závěsů na každé větvi je možno běžně transportovat zátěž až do hmotnosti 25 tun, ve výjimečných případech až do 40 tun. Za účelem dopravy osob disponuje lanovka jednou 40-timístnou kabinou. Vzhledem k velkému užitečnému zatížení a náročné topografii jsou dimenze lanových drah impozantní: jen nosná lana o průměru 90 mm mají hmotnost více než 400 t na každé jedno zařízení.
matlanovky_001.jpg
 
         Pro přepravu sypkých hmot na dlouhé vzdálenosti vyvinul Doppelmayr systém RopeCon – plynulý dopravník, který spojuje vyzkoušenou dopravní techniku s dlouholetými zkušenostmi v lanovkářském odvětví. Dopravní vzdálenost může být až 20 km na jednu sekci, přepravní kapacita až 20.000 tun za hodinu. Až dvoukilometrový rozestup podpěr trasy umožňuje snadné překonání silnic, řek nebo jiných překážek.
 
         Tak například na Jamajce byl před několika lety uveden do provozu RopeCon, který dopravuje bauxit z dolu na Mount Olyphant do vzdálenosti 3,4 km k dalšímu zpracování. Každé tři vteřiny je naložena 1 tuna rudy, což by – pro Vaši představu – znamenalo 1200 nákladních aut denně. Navíc dopravník překonává výškový rozdíl téměř 500 m, takže při brždění generuje zhruba 1300 kW v hodině, jež jsou vraceny do elektrorozvodné sítě.
matlanovky_003.jpg
 
         Australská společnost Allied Gold těží zlatonosnou rudu na malém ostrůvku Simberi v Papui Nové Guinei, asi 250 km jižně pod rovníkem. Vzhledem k tomu, že žádnou tamní infrastrukturou nebylo možno dopravit rudu z deštného pralesa do údolí a stavba silnice byla s ohledem na silné lijáky nereálná, jevila se stavba RopeConu jako ideální řešení. Pomocí pouze 3 podpěr překonává lanový dopravník téměř tříkilometrovou vzdálenost nad nedotčenou přírodou. Bržděním vygenerovaná elektrická energie je využívána při těžbě zlata, což významnou měrou přispívá ke snížení celkových nákladů zákazníka.
matlanovky_004.jpg
 
         V Súdánu byl na jaře letošního roku uveden do provozu 3,5 km dlouhý RopeCon, který dopravuje každý den až 5.000 tun vápence do zcela nového komplexu cementárny. Patky jsou založeny až do hloubky 20 m a vyčnívají 5 m nad terén, takže ani při jarních povodních, kdy se čtyřistametrový Nil rozlije do kilometrové šířky a jeho hladina stoupne o 7 metrů, neohrozí voda ocelové konstrukce. Sama o sobě patří pro techniky Doppelmayr k nezapomenutelným i montáž tohoto zařízení: doprava komponentů z přístavu v Rudém moři, přes Nil, kdy most byl ve stokilometrové vzdálenosti jediným, až po padesátistupňová vedra a časté písečné bouře.
matlanovky_002.jpg

         Výše zmíněné dopravníky se samozřejmě nepoužívají jen v exotických krajinách. Tak například v letošním roce byl o dalších 500 m prodloužen stávající 750 m dlouhý RopeCon ve švýcarském St. Gallenu. Ekologickým způsobem tady transportuje vykopaný materiál z okolních stavenišť – přes obytnou čtvrť, bez hluku a bez prachu. Záměrem je zaplnit dlouhé údolí více než pěti miliony krychlových metrů zeminy a oblast poté znovu osázet zelení.