Jdi na obsah Jdi na menu
 


Národní symbol Singapuru

31. 7. 2010

Lanová dráha z roku 1974, spojující pevninu se zábavním ostrovem Sentosa, dosloužila. Byla nahrazena lanovkou s osmimístnými kabinami, jejichž výbava bere dech. Od července, kdy ji Doppelmayr předal zákazníkovi, se jízda stala prakticky povinností každého turisty. 

Původní dvoulanový systém firmy Von Roll byl již dříve několikrát renovován, až v roce 2010 dodala společnost Doppelmayr zcela novou oběžnou jednolanovou dráhu s osmimístnými kabinami. Na tiskové konferenci při příležitosti slavnostního zahájení provozu k tomu paní Susan Teh, hlavní výkonná úřednice provozující společnosti Mount Faber Leisure Group, řekla: „Je to víc, než jen obrovský milník v našem podnikání a v turismu Singapuru vůbec. Je to náš národní symbol.“
 

Obrovský nápor turistů

Obnova dráhy byla již naprosto nezbytná, neboť množství návštěvníků se enormě zvyšuje: měsíčně přijede do Singapuru jeden milion turistů, přičemž mnozí z nich se chtějí dostat do zábavního parku na ostrově Sentosa. A celková kapacita všech dopravních prostředků jednoduše už nestačila.
Lanová dráha má tři stanice: poháněcí se nachází na Mount Faber, zeleném kopci na pevnině.
 

Zastávka v 15. poschodí

Mezistanice je umístěna do 15. patra výškové budovy Harbour Front. V ní je také shopping center Vivo-City, napojení na metro, četné autobusové zastávky a zastávka monorailu Sentosa-Express. 
 
Stanice bývalé dvoulanové dráhy byly přestavěny. Oba solidní betonové pilíře staré dráhy byly osazeny ocelovými konstrukcemi. Věž Pulau Selegu na pobřeží Sentosy vyrostla o novou trojramennou příhradovou podpěru z 85 na 115 metrů. Na pevnině pak jsou kladkové baterie osazeny na tzv. V-podpěře o výšce 85 metrů.
 

Večeře doslova v nebi

Kabiny mají panoramatické zasklení téměř až k podlaze a jsou dobře odvětrané. Pro večerní „Sky Dining“ lze v kabinách jednoduše zafixovat a stejně tak opět lehce odstranit stůl.
 
Sedmihvězdičková VIP-kabina je uvnitř i zvenčí posázena Swarovského křišťály. Má skleněnou podlahu, kožené sedačky, mini-bar a soundsystém s připojením pro I-Pod a I-Phone.     
 

Uzávěra přístavu při pokládce lana

Po dobu pokládky lana byl přístav uzavřen. Nad dopravní lano byla položena dvě lana jako ochrana proti blesku. Jedno z nich se osazeno výstražnými balóny pro letecký provoz, druhé slouží pro přenos dat, mezi jiným i k PC a komunikačnímu zařízení v kabinách.
 

Záchranné zařízení

Nad vodou není samozřejmě standardní záchranná akce možná. Byla učiněna četná opatření, aby k záchranné akci na trase vůbec nedošlo; pro nejzazší případ však byl ve spolupráci se Singapore Army vyvinut záchranný koš, který dopraví ke kabině helikoptéra. Tuto záchrannou akci armáda Singapuru pravidelně trénuje: na cvičné lanovce se dvěma podpěrami, originálním lanem a originální kabinou.

8-MGD Jewel Cable Car Ride
Přepravní kapacita
2.800 osob / hod
Jízdní doba
8,1 min
Jízdní rychlost
5,0 m / s
Počet kabin
93 + 1 ks
Interval mezi kabinami
10,3 s
Šikmá délka
1.727 m
Převýšení
46 m
Počet podpěr
9 ks

singapore_005.jpg
V noci září LED-diody kabin jako drahokamy. Proto tedy jméno „Jewel Ride“.
 
singapore_004.jpg
Provozovatelé lanové dráhy jsou přesvědčeni, že v dohledné době bude lanová dráha přepravovat 1,7 mil. pasažérů ročně.
 
 

singapore_0022.jpg

singapore_0033.jpg

Na stavbě lanové dráhy Jewel Ride pracovali i čeští montéři Doppelmayra. Z montáže posílali občas zajímavé fotky…