Jdi na obsah Jdi na menu
 


PEAK 2 PEAK: Uskutečněný sen

12. 12. 2008

„S obrovskou radostí Vám oznamujeme otevření kabinové lanové dráhy Peak to Peak – dráhy, jež je jako žádná jiná ve světě,“ prohlásil Dave Brownlie, president a výkonný ředitel společnosti Intrawest dne 12. prosince 2008 při příležitosti slavnostního zahájení provozu dráhy v kanadském Whistleru. Co se týká výšky a délky lanového pole, je tato lanovka skutečně držitelkou světových rekordů.

Všechno začalo již v roce 1986, kdy Intrawest, velký hráč v branži severoamerických provozovatelů lyžařských středisek deset let po koupi Blackcombu získal i Whistler. V roce 1997 podnikl majitel Intrawestu spolu se šéfem Ecosignu (plánování rekreačních oblastí) cestu po Evropě a při pohledu na lanové spojení Zermattu s okolními lyžařskými středisky kolem Matterhornu přišli na nápad propojit vrchy Whistleru a Blackcombu komfortní lanovou dráhou a vytvořit tak jeden lyžařský resort. Následovala léta přesvědčování investorů a hledání nejlepšího technického řešení, až v roce 2005 padla volba na technologii 3S (oběžný trojlanový systém s odpojitelně uchycenými vozy: 2 nosná a 1 tažné lano) společnosti Doppelmayr.  

Chvála kvality Doppelmayr

Ve Whistler Blackcomb to byl právě Dave Brownlie, kdo nesl odpovědnost za výstavbu lanové dráhy. Je pracovníkem tamního managementu již jednadvacátým rokem, a jak sám říká, „od dodavatele lanové dráhy nepožaduje nic víc a nic míň, než nejlepší kvalitu a dopravní řešení, instalaci a údržbu výrobku, to vše ve vztahu k přiměřené ceně.“ S Doppelmayrem již pan Brownlie dobré zkušenosti měl – od roku 1987 do střediska pořídil 14 zařízení této značky. Rozdíl mezi Doppelmayrem a jinými výrobci lanových drah vidí právě ve vysoké kvalitě. A v případě projektu Peak 2 Peak padla volba na systém 3S z toho důvodu, že kombinací jeho komfortu, kapacity a rychlosti vzniká jedinečné dopravní zařízení.

PEAK 2 PEAK: jedinečný projekt

Skutečně se jedná o jedinečný projekt, při jehož realizaci bylo nutno zvládnout velmi neobvyklé technické a organizační požadavky. Na přítomnost medvědů si (i evropské) montážní skupiny rychle zvykly, ale například pokládka lana ve výšce 436 m nad terénem při délce lanového pole 3.026 m byla skutečné mistrovským dílem. Na samotný transport lana do Whistleru bylo potřeba pět železničních vagonů a logistickým oříškem byla i jeho doprava na kopec.
V souvislosti s výstavbou lanovky Peak 2 Peak bylo dále nutno přemístit horní stanici odpojitelné čtyřsedačky Solarcoaster, musely být vybudovány specielní záchranné systémy a výstražná zařízení pro letecký provoz.
Technici a montéři Doppelmayr-Wolfurt, Doppelmayr-Kanada a Garaventa zvládli montáž lanové dráhy za pět a půl měsíce: 19. září 2008 byl dlouholetý sen o propojení Whistleru a Blackcombu uskutečněn.

Whistler Blackcomb dneška

Dnes je Whistler Blackcomb se svými 38 vleky a lanovkami a hodinovou přepravní kapacitou 60.000 osob největším lyžařským střediskem Ameriky. Samotná lanová dráha Peak 2 Peak obrovskou měrou zvýšila jeho prestiž a potvrdila nárok střediska na status „Lyžařské středisko číslo 1“ v Americe. Vysoké nároky si Whistler klade i jako místo konání zimních olympijských her v roce 2010. Jen do olympijské infrastruktury bylo doposud investováno přibližně 875 mil. USD; lanová dráha 3S v této sumě zahrnuta není.

3s_001.jpg
Jak říká hrdý provozovatel, Peak 2 Peak je systém superlativů. A to nejen proto, že drží dva světové rekordy: nejdelší lanové pole (3.026 m) a největší vzdálenost od terénu (436 m). Obě stanice se nacházejí v nadmořské výšce 1.834 m (Mt. Whistler – pohon), resp. 1.870 m (Mt. Blackcomb – napínání). Kabiny jsou garážovány v obou stanicích.   

Technická data
3S PEAK 2 PEAK
 
Přepravní kapacita
2.050 osob / hod / jedním směrem
Jízdní doba
11 min
Jízdní rychlost
7,5 m / s
Počet kabin
28 ks
Počet osob na jednu kabinu
28
Interval mezi vozy
49,2 s
Šikmá délka
4.516 m
Převýšení
36 m
Počet podpěr
4