Jdi na obsah Jdi na menu
 


Prodloužení Matterhorn-Expressu

30. 4. 2010

Lanová dráha s odpojitelným uchycením kabin pro 8 osob Matterhorn-Express byla prodloužena od Schwarzsee Paradise přes Furgg do Trockener Steg. Konečně je tak možné dostat se z Zermattu do oblasti Trockener Steg za 25 minut - a to bez přestupování.

O výstavbě nové kabinové lanovky bylo rozhodnuto s ohledem na to, že bez velké investice už nebylo možné prodloužit povolení provozu pro kyvadlovou lanovou dráhu Furgg – Trockener Steg.

8-MGD Matterhorn-ExpressNová lanová dráha je vedena zcela jinudy. Ke stávající horní stanici Schwarzsee Paradise byla přistavěna nová část, umožňující zalomení trasy. Další úhlová stanice je situována do Furgg, ze kterého pak třetí lanová sekce pokračuje do Trockener Steg. Ve Furgg je nástup i výstup možný v obou jízdních směrech a mezistanice je konstruována tak, aby bylo možné provozovat samostatně sekci Furgg – Schwarzsee.

Pohodlný příchod usnadňuje pohyblivý pás
Ve stanici Furgg leží nástupní plošina výše než sjezdovka, která vede ze Schwarzsee. Na nástupiště ve směru Trockener Steg se proto dostanete pohyblivým pásem. 

Prozíravé plánování
Demoliční práce na horní stanici staré kyvadlové lanové dráhy Furgg - Trockener Steg byly zahájeny v květnu 2009, budova ve Furgg zůstala původní. Oběžná lanová dráha Furgg – Trockener Steg bude snesena na jaře 2010.
V Zermattu je zakázán provoz dopravních prostředků se spalovacími motory. Proto byl všechen materiál nejprve přepraven kamiony na vlakové nádraží ve Visp, přeložen na vagóny, a teprve až ze stanice Findelbach/Riffelboden byl dále transportován nákladními auty  (samozřejmě s příslušnou povolenou výjimkou).
 
Sesuv půdy a zničená silnice
V květnu se stala z důvodu sesuvu půdy v okolí Stafelalp silnice pro další přepravu nepoužitelná. Proto byla ze Schwegmattenu do Furgg bleskovou rychlostí vybudována materiálová lanovka pro přepravu komponentů. Odtud bylo možné pokračovat v přepravě do Schwarzsee náklaďáky. Materiál do Trockener Stegu pak byl dopravován kyvadlovou lanovou dráhou Furi – Trockener Steg.
Ještě obtížnější byla přeprava 60 tun těžkého lana. Lano bylo nejprve dopraveno na dvou cívkách a dvou nákladních vozech k místu sesuvu. Zde bylo navinuto na jednu cívku a poté převinuto přes sesuvem zničené místo na speciální podvalník, který opatrně projel provizorně opravenou silnici. Přední a zadní části tohoto valníku byly v dolní stanici Schwarzsee podloženy, a tak ušetřen jeřáb pro vykládku cívky.
 

8-MGD Matterhorn-Express 3

Přepravní kapacita 2.800   osob / hod
Doba jízdy 9,0       min
Jízdní rychlost 6,0       m / s
Počet kabin 107
Interval mezi vozy  10,3     s
Šikmá délka  2.550   m
Převýšení  341      m
Počet podpěr  22
Pohon   horní stanice
Napínání    dolní stanice

Matterhorn-Express

Lanová dráha s odpojitelnými kabinami Zermatt - Trockener Steg je nejrychlejší a třetí nejdelší na světě. Protože všechny tři sekce lanové dráhy jsou průjezdné, vznikne "směs" 160 standardních kabin staršího typu a 107 nových kabin LWI.