Jdi na obsah Jdi na menu
 


Sedačky s opěrou pro nohy a automatickou zábranou

31. 12. 2010

Tři lyžařské areály mají od letošní zimy k dispozici šestisedačkovou lanovou dráhu s ochranným krytem Bubble, automatickou zábranou a opěrou pro nohy: Riflsee na Pitztalu, Steibis v Allgäu a Schmittenhöhe - Zell am See.

Nový automatický systém sklopení zábrany s opěrou pro nohy je světovou novinkou. Plní požadavky na komfort všech věkových skupin.

Podle evropských norem pro lanové dráhy smí být totiž na sedačce bez zvláštního bezpečnostního zařízení přepravováno dítě do výšky 125 cm jen v doprovodu dospělé osoby, což staví rodiny s více dětmi a lyžařské školy před nezanedbatelný organizační problém.

Za základ pro automatickou zábranu s opěrou pro nohy byla vzata rodinná lanová dráha s osmimístnými „bublinami“ v  tyrolském Serfaus (dodával Doppelmayr pro sezonu 2008/2009). Do té doby bylo – při použití automatické zábrany – nutné upustit od opěry nohou tak, aby dospělí lyžaři nebyli omezováni v pohybu. Tento typ sedačky sice nesváděl během jízdy děti ke sjíždění na sedáku tak daleko dopředu, aby dosáhli (tak, jako dospěláci) na opěru nohou, ale na druhou stranu, zejména u delších lanovek, nepovažovali dospělí cestující volně visící a houpající se lyže za pohodlné.

6-CLD-B-S Lanová dráha SunnAlm

Pět dětí, jeden dospělý, plus pohodlná opěra pro nohy
Novým konstrukčním řešením byl tento nedostatek odstraněn, přičemž bezpečnost se ještě zvýšila. Jakmile vůz před opuštěním stanice projede zavírací kolejnicí, zábrana se automaticky sklopí: sotva šest vteřin poté, co dosednete, je zábrana pevně zajištěna. Cestující nemůže během jízdy zábranu otevřít. Ta se odjistí teprve po příjezdu do horní stanice a automaticky se zvedne v místě výstupu¹. Tento systém umožňuje přepravu pěti dětí již od výšky 90 cm v doprovodu pouze jednoho dospělého na sedačce. Použití této novinky ušetří mimo jiné (v Rakousku předepsaný) drahý a na údržbu náročný světelný signalizační systém na vjezdu do horní stanice². Také u schvalujících úřadů měl nový systém technického řešení zábrany kladnou odezvu.
 

1) V případě záchranné akce může záchranář zábranu otevřít ovládací pákou na tyči závěsu.
2) Tento systém červených a zelených LED-diod cestujícímu ukazuje, kdy má otevřít zábranu. 

 
Lanová dráha SunnAlm na Pitztalu sází na nový typ sedačky
 
Společnost Pitztaler Gletscherbahnen zakoupila tento inovativní systém pro lanovou dráhu SunnAlm. Ta nahrazuje bývalý dvoumístný lyžařský vlek.
 
K lanové dráze SunnAlm se dostanete z obce Mandarfen (1.682 m) lanovkou Riffelsee (technologie Doppelmayr s odpojitelnými šestimístnými kabinami). Z horní stanice lanové dráhy Riffelsee vedou dvě sjezdovky k dolní stanici nové SunnAlm (2.130 m). Po výjezdu se můžete rozhodnout, zda budete jezdit na sjezdovkách nebo vyrazíte na běžky. Okruh Riffelsee (2.232 m) Vás potěší v neposlední řadě i nádherným výhledem na třítisícové Öztalské Alpy a obrovské zlomy ledovce Taschach.
6-CLD-B-S Lanová dráha SunnAlm
Přepravní kapacita  2.000 osob/hod
Doba jízdy  2,0 min
Jízdní rychlost     5,0 m/s
Počet sedaček  23
Interval mezi vozy 10,8 s
Šikmá délka  469 m 
Převýšení 469 m 
Počet podpěr 
Pohon  horní stanice 
Napínání  dolní stanice 

 

6-CLD-B-S Lanová dráha SunnAlm

 

Nový systém sklopení zábrany lanové dráhy SunnAlm 6-CLD-B-S: Opěra nohou resp. lyží je umístěna uprostřed každého jednotlivého sedáku a je spojena se zábranou profilovanou trubkou. Když je zábrana sklopená, nachází se spojovací trubka opěry mezi koleny každého cestujícího. Proklouznutí ven ze sedačky tak není v žádném případě možné. Aby se cestující bez problému posadili na své správné místo, jsou sedáky provedeny v různých barvách. Navíc jsou mezi sedáky plastové zarážky a barevná označení, která místa k sezení vymezují (u lanovky SunnAlm je to logo provozovatele - kozoroh). Tyto značky musí být po dosednutí vidět mezi koleny, čímž vznikne místo pro sklopení zábrany.